fredag 6 mars 2009

oidipus complex

panikläser lite inför dagens föreläsning, och framförallt seminarium. (jag vet, har varit mkt skolrelaterat på sistone, håll ut kära läsare, det är en fas). om någon reagerar på uttrycket kära läsare, vill jag stolt passa på att inflika att ni snittar på 20 pers/dag. inte illa! har ingen koll på vilka som läser, med undantag för några kommentarer som gjorts, och förstår inte riktigt varför nån läser mina förvirrade tankar.. höhö.

för att följa tråden, läser just nu om Freuds oedipus complex som härör psykoanalytisk teori.
"penis envy", är ett fenomen som tydligen fungerar på detta vis, enligt Freud:

"In an experience contemporaneous with the accumulation of hostility toward her mother, a girl learns of the existence of penises, and of the fact that she doesnt have one. She is outraged and upset, blames her mother for her lack, discovers that her mother hasn't got a penis either, rejects her mother out of anger at her own deprivation and contempt for the mother's "castrated" state, and turns to her father to give her a penis"

jag hoppas att BL är på hugget idag. idag skulle behövas en dubbel föreläsning för att bena genom all litteratur, känner jag.

jag har f.ö fastnat i Stieg Larssons 'män som hatar kvinnor', och prioriterar tydligen den över skolan. bra där linda! jag undrar hur länge filmen visas på bio? snäppet över en månad hoppas jag, vill nämligen dra med mig far till salongen. han är en sån som somnar efter 15 min vid filmvisning, med undantag för beckfilmerna. för ganska många år sedan tog han med sig barnaskaran på bio. vi barn hade majoritet i valet av film och röstade demokratiskt fram jackass the movie. efter sisådär 20 min avlägsnar sig fadern med motivering jag har en känsla av att spisplattan är på. okej, jackass är ingen höjdarfilm, men vem tusan lämnar biosalongen mitt i en film? tilläggas bör att plattan inte alls var på.
oj, nu måste jag skynda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar